ביטחון עצמי נמוך – איך להעלות חוסר ביטחון עצמי?

במדריך הבא אתם תלמדו מה זה ביטחון עצמי אמיתי ואיך להעלות ביטחון עצמי נמוך. המשיכו לקרוא את המדריך המלא עבור ביטחון עצמי גבוה >>

תוכן עניינים

במאמר הנוכחי אתם הולכים להבין לעומק את כל מה שרציתם לדעת על המושג "ביטחון עצמי". ישנם מספר מאפיינים קריטיים שעושים את ההבדל בין אנשים עם ביטחון עצמי גבוה לכאלו שחסרי ביטחון. תובנות אלו יהיו שלכם לתמיד ויוכלו לשנות את חייכם בהמון אספקטים. ביטחון עצמי גבוה יכול לעזור לכם בדיבור מול קהל, בלגשת לאנשים שמעניינים אתכם או אפילו בשביל להיות דומיננטיים יותר. התכונה הזאת חיונית עבורכם ועוזרת לכם להשיג את המטרות שלכם בחיים בקלות מירבית.

ביטחון עצמי הגדרה - מה זה ביטחון עצמי?

להרבה אנשים יש נטייה לחשוב שביטחון עצמי זה אומר ללכת בצורה מוחצנת ולדבר רועש. לצערו הרוב בטוח שזאת האמת, כי זה מה שהם ראו בסרטים בילדות. אבל תכלס האמת שזה לא בהכרח נכון במציאות, אולי ההפך. כיום אנחנו מוקפים בכמויות של אנשים חסרי ביטחון שלובשים מסכה ומנסים להצטייר ככאלו עם ביטחון גבוה. הם עושים זאת לעיתים בעזרת דיבור רועש, שפת גוף מוקצנת או השפלת אחרים. אך אלו הם ממש לא הסממנים של ביטחון עצמי גבוה.

ביטחון עצמי אמיתי זאת הרגשה פנימית שלא קל להסביר במילים. זה ככה מכיוון שמדובר על העולם המטאפיזי שמעבר ל5 החושים שלנו. המאפיין הבולט של חווית הביטחון, הוא לאהוב את עצמכם ממש, עם כל המעלות והמגרעות שלכם. תוך כדי ידיעה שכך היקום בחר לברוא אתכם לעולם. התיקון שלכם הוא בעצם להיות בשלמות מלאה עם הבחירה הזאת. אז אל תכעסו ואל תורידו את עצמכם, אלא תעלו את עצמכם למעלה.

3 סוגים של ביטחון עצמי

דבר מאוד חשוב הוא לדעת להבדיל בין סוגי הביטחון השונים. מודעות זאת היא כבר צעד לכיוון העלאת הביטחון העצמי שלכם. חשוב להבין את הסוגים השונים ולזהות לאיזה סוג אתם משתייכים כרגע ולאן אתם רוצים להגיע.

1. ביטחון עצמי חיצוני - תלוי בחומריות

ביטחון עצמי חיצוני הוא סוג ביטחון עצמי שתלוי בגורמים חיצוניים. לכן גם ההשפעה שלו היא יותר נקודתית בהתאם לאותם גורמים. אפשר לקרוא לסוג הביטחון העצמי הזה גם ביטחון עצמי תלותי. זאת מכיוון שהוא תמיד יהיה תלוי בדברים כמו: כסף, לבוש, מכונית, בית וכו'. אך תזכרו שהצלחות לא מייצרות ביטחון עצמי, אלא ביטחון עצמי מייצר הצלחות.

2. ביטחון עצמי גופני - תלוי בתרגילים

סוג של זה ביטחון הוא רמה אחת מעל הסוג הקודם. הסוג הזה תלוי בטריקים ותרגילים שאפשר להתאמן בהם על בסיס יומי. כמו הליכה זקופה, שימוש בשפת גוף פתוחה ודיבור עם כלים של אינטונציה ודיקציה. כל אלו הם כלים מעולים וחשובים אך גם הם לא בונים את הביטחון העצמי האמיתי.

3. ביטחון עצמי פנימי - תלוי בשיח פנימי

ביטחון עצמי פנימי הוא סוג של ביטחון עצמי שכולו תלוי רק בכם. הביטחון העצמי הזה נמצא בכם תמיד בלי קשר לשום סיטואציה נקודתית. להרגיש ביטחון בעצמכם בלי קשר למה עשיתם או לא עשיתם בחיים. זאת צריכה להיות השאיפה של כולנו להגיע לרמה כזאת של ביטחון עצמי. 

ביטחון עצמי ותקשורת תוך אישית

מדובר כנראה על הדבר המשמעותי ביותר עבור העלאת ביטחון עצמי. זה הוא השיח שלכם עם הילד הפנימי, או בשפה המקצועית "תקשורת תוך אישית". אפשר להגיד שקיים בתוככם ילד פנימי שהוא בעצם חלק בלתי נפרד ממכם. אתם אשכרה מהווים לחלק הזה בכם ממש כמו הורים אמיתיים. לכן אם תדברו לעצמכם בצורה מעצימה ומחזקת, זה יצמיח בכם ביטחון עצמי והצלחה. אם תהיו ביקורתיים ושליליים כלפי עצמכם, זה יצמיח בכם אדם עצוב וכושל.

הדיבור הפנימי שלכם הוא יותר חשוב מכל מה שמישהו אחר יגיד לכם. הדבר שקובע הכל הוא איך אתם מדברים אל עצמכם. גם אם תתייחסו לעצמכם בצורה טובה וגם אם תתייחסו בצורה רעה, בשני המקרים אתם צודקים. בגלל שזאת התנהגות שמגשימה את עצמה בעולם הפיזי. ההבנה הזאת בשילוב פרקטיקה הם מה שאחראי על בניית ביטחון עצמי מהסוג האמיתי שתלוי רק בכם.

ביטחון עצמי וחוסר החלטיות

חוסר החלטיות וחיים של התלבטות תמידית הם אחד המזיקים הגדולים ביותר של הביטחון העצמי שלכם. כאשר אתם מתלבטים המון זמן ולא מצליחים לקבל החלטה, אתם בעצם משדרים לתת המודע שלכם "אני לא סומך על עצמי". זאת גם הסיבה שככל שעובר הזמן, אז רק הולך ונהיה לכם קשר יותר לקבל החלטות. קונפליקט ארוך זמן זה שואב לכם המון אנרגיות וגם הורס לכם את הביטחון העצמי. 

אז מה עושים עם זה? כאשר אתם נמצאים בפני דילמה, קבלו את ההחלטה מיד בעצמכם. במיוחד כאשר מדובר על דברים קטנים ולא כל כך משמעותיים. תתאמנו בלקבל את ההחלטות האלו כמה שיותר מהר. זה מאוד חשוב לחיזוק הביטחון העצמי שלכם לטווח הרחוק. כאשר תתרגלו לקבל החלטות מהר אתם בעצם תשדרו לתת המודע שלכם "אני סומך על עצמי". ככה שאוטומטית הביטחון העצמי שלכם יתחיל לעלות.

העלאת ביטחון עצמי נמוך - תרגילים עבור חוסר ביטחון עצמי

איך להעלות ביטחון עצמי נמוך? איך אפשר להתחיל ולחזק את שריר הביטחון העצמי שלכם עוד היום? בסעיפים הבאים אתם תקבלו תרגילים פרקטיים להעלאת ביטחון עצמי. תרגילים אלו נוצרו ותומצתו מתוך מודלינג של אנשים עם ביטחון עצמי גבוה ואמיתי.

1. תבינו מי אתם ותלכו עם האמת שלכם

ביטחון עצמי אמיתי זה לדעת מי אתם וללכת בדרך הזאת All In. זאת גם הדרך שמייחדת אתכם מאחרים והופכת אתכם למושכים יותר. הבעיה מתחילה בכך שרוב האנשים בכלל לא יודעים מי הם בעצמם. זאת הסיבה שהם מנסים להתנהג פיזית כמו אנשים אחרים שנראה שיש להם ביטחון עצמי. בכך הם פוגעים לעצמם באותנטיות ושורפים את כל הביטחון בעצמם. לכן בשביל להעלות ביטחון עצמי צריך לדעת קודם כל מי אני באמת.

התחילו בלעשות לעצמכם רשימה שתעזרו לכם להכיר את עצמכם טוב יותר:
– איזה תחביבים יש לי? מה אני אוהב לעשות?
– אילו עקרונות שייכים לי ועל איזה ערכים אני לעולם לא אעבור?
– מה הופך אותי למיוחד? מה הייחודיות שלי?

2. קבלה עצמית לבניית ביטחון עצמי

לקבל את מי שאתם יכולה להיות עבודה קשה מאוד. במיוחד אם התרגלתם להתמקד רק בחסרונות שלכם. אך תזכרו שלכולנו יש חסרונות, זה חלק מהחיים וזה גם מה שמייחד אותנו. כדי להגיע לביטחון עצמי אמיתי אתם צריכים ללמוד לקבל את החסרונות שלכם. כמובן שאם יש דברים שאפשר לשפר אז חשוב לעשות זאת ולא להיתקע.

ביטחון עצמי לא באמת תלוי במי או במה שאתם, אלא באיך שאתם מציגים זאת לעולם. הנאמנות שלכם לעצמכם יותר חשובה מהסיפור עצמו שלכם. לכן המפתח לביטחון עצמי הוא קבלה עצמית ב100%. אם אתם לא תקבלו את עצמכם אתם תתחיל ללבוש מסכות ולהיות חסרי עמוד שדרה. אז מה שאתם צריכים להתחיל לעשות זה ללכת בדרך שלכם מבלי לתת דין וחשבון לאף אחד. זה מה שהופך אתכם לעצמכם עם הייחודיות שבכם.

3. התעלמו משיפוטיות של הסביבה

תהיו מוכנים ותדעו שאתם הולכים לקבל המון שיפוטיות מהסביבה. זה מה שקורה ברגע שאתם מורידים את הפילטרים והולכים עם האמת שלכם. אל תנסו להיות כמו כל העדר רק בשביל להימנע משיפוטיות. ההפך, תהיו שונים ותלכו בדרך שלכם והאנשים הנכונים ימשכו לחייכם רק ככה. הדרך היא להתעלם מהשיפוטיות, אדם ששופט אתכם פשוט שונה מכם. אז למה שבכלל תקשיבו למה שיש לו להגיד? ככל שאתם תתעלו מעל יותר מצבים של שיפוטיות, אתם תתחזקו יותר וזה יהפוך לקל יותר. תזכרו גם ש99.9% מכל האנשים בעולם הזה לא באמת צריכים לעניין אתכם.

4. עמדו בהבטחות שלכם כלפי עצמכם

תחשבו על זה שאתם מצהירים לעצמכם "היום אני מתחיל לעשות דיאטה". אחרי כמה שעות אתם כבר נשברים ואומרים לעצמכם "טוב ממחר אני אתחיל את הדיאטה". הפעולה הקטנה הזאת יכולה לשחוט לכם את כל הביטחון שלכם בעצמכם. איך יהיה לכם ביטחון בעצמכם אם אתם לא יכולים לקיים את ההבטחות שלכם?

תחשבו על זה שקבעתם להיום פגישה עם לקוח שלכם ובסוף גיליתם שהוא הבריז מהפגישה. כאשר צלצלתם אליו הוא אמר "לא יכולתי היום, בוא ניפגש בשבוע הבא". האם אתם תבטחו באדם הזה שהוא לא יבריז לכם גם בפגישה הבאה? נכון מאוד, ברור שלא. הביטחון שלכם באותו אדם ירד, וככל שהוא יבריז יותר, ככה הביטחון בו ימשיך לרדת יותר. 

אותו הדבר בדיוק קורה כאשר אתם מבריזים לעצמכם. בכל פעם כזאת אתם מאבדים עוד קצת מהביטחון העצמי שלכם. אז מעכשיו תתחילו לתרגל לעמוד במילה של עצמכם, כלפי עצמכם. אם קשה לכם להתחייב לדברים גדולים, תתחילו בקטן, זה גם מעולה.

5. תנהלו שיח מעצים עם הילד הפנימי שלכם

כנראה שמדובר על אחד התרגילים החזקים ביותר שאתם יכולים לעשות בשביל להגדיל את הביטחון העצמי שלכם. מדובר ממש באומנות שאפשר לכתוב רק עליה כמה ספרים. השיח הפנימי שלכם יוצר את העולם החיצוני שלכם. אתם עכשיו ההורים של הילד שבכם ואתם יכולים לאשר לו להיות מי שהוא רוצה. ללא צורך בשום אישור חיצוני של אחרים.

הדרך ליישם את התרגיל הזה היא קודם כל על ידי פיתוח מודעות לשיח הפנימי האוטומטי. ברגע שאתם מודעים, תתחילו לשים לב לפעמים שבהם אתם מדברים לעצמכם בצורה מקטינה. אם הצלחתם לזהות את הרגע הזה, מיד תשנו את השיח למעצים. בנוסף חשוב לדעת ולפרגן לעצמכם בזמנים של טובים. תחגגו ניצחונות קטנים ותוכירו תודה לכוחות האדירים שיש בכם.

תדמיינו כאילו אתם ממש מדברים אל ילד קטן וחמוד שאתם רק רוצים לחזק אותו. תעשו זאת מתוך אהבה וחמלה אמיתית כלפיו ללא שיפוטיות. תראו איך חייכם מתחילים להשתנות בצורה הדרגתית ככל שאתם מתרגלים זאת יותר.

6. למדו להרגיש נוח במצבים של חוסר נוחות

הציפייה הזאת לקבל וודאות בכל סיטואציה נובעת מרצון ריק להרגיש ביטחון. הקטע שזה קצת טריקי כי זה עובד ממש הפוך. ככל שאתם קופצים יותר פעמים למים ללא וודאות, ככה אתם מתרגלים לפעול בלי ביטחון לכאורה. אבל זאת גם הדרך שבונה לכם את הביטחון בסיטואציה. לכן חשוב להתרגל לפעול בנוחות במצבים של חוסר נוחות שאין בהם ביטחון.

7. אימון יום יומי ועקבי של ביטחון עצמי

לפתח ביטחון עצמי אמיתי זה תהליך שלוקח זמן, ולא משהו שקורה ב2 דקות וגם לא ביומיים. הדרך הטובה ביותר להשיג את המטרה היא להתקדם אליה בצעדים קטנים אבל עקביים. אל תעמיסו על עצמכם יותר מדי בהתחלה, זה רק יכול לפגוע לכם בביטחון העצמי. תתחילו לתרגל בהדרגה ולשיים בחייכם את הכלים שקיבלתם פה במדריך. תראו איך התוצאות שלכם לא יאחרו לבוא לחייכם.

משפטים על ביטחון עצמי

“ערך עצמי מגיע מדבר אחד – לחשוב שאתה שווה משהו.”

וויין דייר

"קבלה של העצמי האמיתי שלך מקרינה יופי טבעי שלא ניתן לדללו או להתעלם ממנו."

סטיב מרבולי

"אתה לא מה שקוראים לך אלא מה שאתה בוחר לענות לו."

וו. סי. פילדס

"לעולם אל תשפיל את ראשך. החזק אותו גבוה תמיד. הסתכל לעולם היישר בפנים."

הלן קלר

"לרצות להיות מישהו אחר זה בזבוז של האדם שאתם."

קורט רוביין

"אל תקבל את הגדרתו של איש לגבי חייך, הגדר את מי שאתה."

הארווי פיירסטיין

"בהיותך אתה עצמך, אתה מכניס משהו מופלא לעולם שלא היה בו לפני כן."

אדווין אליוט

להיות יפה משמעו להיות אתה עצמך. אתה לא צריך שאחרים יקבלו אותך. אתה צריך לקבל את עצמך."

טיך נהאת האן

ביטחון עצמי גבוה - סיכום

חוסר ביטחון עצמי מתחיל עוד מזמני הילדות, כאשר הילד בונה בעצמו אמונה מגבילה. האמונה הזאת תופחת עם השנים עד שמגיעים למצב בעייתי. אך המצב הזה ניתן לשינוי ואם תתמידו ותתאמנו אתם תגדילו את שריר הביטחון העצמי שלכם. כמובן שאם זה מאתגר אתכם תמיד אפשר להיעזר במאמן אישי שיתאים עבורכם תרגילים נוספים. חשוב רק לא להזניח ולא לזלזל בתכונה הזאת שנקראת "ביטחון עצמי". זה עד כדי כך קריטי שאתה לא תוכל ליהנות מהחיים שלכם עם ביטחון עצמי נמוך.

*לעוד תוכן מעצים שיעזור לכם לחיות בתדר גבוה, חפשו בעמוד בלוג הצלחה.

תשתפו את החברים

פייסבוק
וואטסאפ
טלגרם
אימייל

תשאירו תגובה